STAAL gaat hét maken º Staalfederatie

STAAL gaat hét maken
Dinsdag, 01 mei 2018

De eerste nieuwsbrief van Staalmakers

Een breed gedragen initiatief wat als doel heeft het imago van de sector te verbeteren en het marketingdenken binnen de sector te stimuleren.
De eerste nieuwsbrief geeft een eerste indruk hoe toekomstige nieuwsbrieven er uit komen te zien, alleen wordt in deze nieuwsbrief tevens uitleg gegeven wat Staalmakers is en doet. Verder zal elke nieuwsbrief de laatste ontwikkelingen en trends in de (staal)bouw bevatten. Een van deze trends is duurzaamheid.
In de volgende nieuwsbrief zal aandacht worden geschonken aan één van de vaste onderdelen van de onlangs gestarte imagocampagne ‘Staal gaat hét maken’: Staalmakers.nl. Deze website informeert over het bouwen met staal, aan de hand van de thema’s: flexibel, efficiënt, duurzaam en uniek.
Klik hier voor de 1e nieuwsbrief.

Promotiecampagne van de staalsector ‘Staal gaat het maken’ van start
De lancering van deze campagne - op 24 februari 2012 - gebeurde middels het live gaan van de website www.staalmakers.nl en het verschijnen van de Cobouw Staalbijlage.

Wie zijn de Staalmakers?

In 2010 hebben Staalfederatie Nederland (branchevereniging van staalhandelaren) en Tata Steel (één van de grootste staalproducenten ter wereld) onderzoek laten uitvoeren door USP Marketing Consultancy naar het imago van staal. De onderzoeksresultaten hebben geleid tot het collectief Staalmakers. Andere partijen die dit initiatief ondersteunden, zoals bijvoorbeeld Bouwen met Staal, hebben zich hierbij aangesloten.

Doel van Staalmakers
Uit het onderzoek is gebleken dat veel partijen die betrokken zijn bij een bouwproject (of het nu een woningbouw, utiliteitsbouw of een infrastructureel project betreft; nieuwbouw of renovatie) de voordelen van staal goed weten te benoemen. Daarentegen gaven zij ook aan dat staal, wat hen betreft, enkele nadelen heeft. Dit laatste is niet terecht.
Daarom heeft Staalmakers zich ten doel gesteld om het imago van staal te verbeteren. Dit gebeurt op twee manieren:

  1. Het benadrukken van de voordelen van staal (duurzaam, flexibel, efficiënt en zelfs uniek)
  2. Het wegnemen van mispercepties over staal (brandveiligheid en kosten)

Staalmakers laat aan de hand van projecten zien wat staal in de praktijk betekent. De kernwaarden die telkens gebruikt worden, zijn flexibel, duurzaam, efficiënt en uniek. In elk project waarbij staal een belangrijke rol heeft gespeeld, komen één of meerdere van deze kernwaarden terug. We willen hiermee met name professionele opdrachtgevers in de bouw (zoals projectontwikkelaars, ontwikkelende bouwers, gemeenten en woningcorporaties) alsmede hun naaste adviseurs bij projecten (zoals gebouwmanagers, architecten, kostendeskundigen en constructeurs) informeren over staal, maar bovenal inspireren.

‘Staal gaat hèt maken’

‘Staal gaat hèt maken’ is de slogan van Staalmakers voor haar gehele imagocampagne. De website www.staalmakers.nl is één van de uitingen. Ook social media (zoals LinkedIn en Twitter), nieuwsbrieven, persberichten en evenementen worden ingezet om alle betrokkenen te informeren en inspireren over staal.

Cobouw
Een ander medium wat is ingezet door Staalmakers is de Cobouw. Donderdag 16 februari waren de eerste signalen van de campagne al te zien. In de Cobouw van deze dag werd de lezer uitgedaagd niet te denken aan staal, waarna vervolgens veel mooie staalprojecten de revue passeerden. Gelijktijdig met de lancering van de website op vrijdag 24 februari verscheen ook de Cobouw Staalbijlage: een aparte bijlage bij de Cobouw geheel in het teken van staal.

Bijbehorende afbeeldingen