Van Raak Staal: groter worden door lokaal klein te blijven
8 september 2021
Net één grote familie, zo omschrijven eigenaar Rutger van Raak en algemeen directeur Martin Suijker, Van Raak Staal. Een Brabants familiebedrijf dat gespecialiseerd is in staal, aluminium en roestvast staal. Met een focus op klanttevredenheid: “Of het nu onze klanten, stakeholders of medewerkers zijn, het zit in ons DNA.”
Van Raak Staal is een service groothandel voor de kleine(re) gebruiker in de maakindustrie en heeft inmiddels zes vestigingen. Als vierde generatie is Rutger naamdrager en eigenaar van het bedrijf samen met Henk van Grinsven. Henk besloot in 2020 toen hij zijn 60-jarige leeftijd had bereikt, operationeel afscheid te nemen. Martin Suijker volgde hem op en is nu acht maanden algemeen directeur: “Het mooie van deze organisatie is dat er een solide basis ligt met een goed team en veel ervaring.” Martin komt uit de groothandel en heeft zijn ervaring in de bouw- en houtsector opgedaan. “Er zijn veel overeenkomsten binnen de sectoren. Of je nu hout of staal nodig hebt, je krijgt te maken met dezelfde uitdagingen.”
Onderscheid maken
Staal is overal, van de wielen van een bureaustoel tot de stalen taatsdeuren in woonhuizen. Volgens Martin zijn er veel bedrijven met staal bezig: “Van Raak Staal onderscheidt zich door in te spelen op de behoefte van de klant. Wij zien dat sommige bedrijven zich focussen op efficiëntie en kostenbesparingen. Wij maken een tegengestelde beweging met onze zes vestigingen en zoeken de samenwerking dichtbij op.”
Dat klantgerichtheid een onderdeel is van het DNA komt omdat het volgens Rutger nooit anders is geweest. “Het zit verscholen in onze genen en manier van denken. Het is een beweging van de laatste tien à vijftien jaar waarbij we wij onze eigen positie in de markt hebben gekregen. Groter worden door lokaal klein te blijven.”
“Of het nu een mooi compliment is of dat ze ons voor gek verklaren”
Van Raak Staal zit veel met de klant, ondernemer en eigenaar aan tafel waardoor ze werken aan de persoonlijke relatie. Door de klantbehoefte duidelijk in kaart te brengen, weten ze precies waar ze in kunnen voorzien. Volgens Martin gaat dat soms vrij ver: “Ik merk weleens dat concullega’s zeggen: ga maar naar Van Raak Staal want daar doen ze alles. Dat is ook zo en dat vinden wij ook helemaal niet erg. Bij ons krijg je altijd een oplossing en of het nu een mooi compliment is of dat ze ons voor gek verklaren, wij gaan voor klanttevredenheid.”
Kleine orders en de Staalexpress
Omdat Van Raak Staal altijd zorgt voor een oplossing zijn de orders die ze ontvangen vrij divers en veelal klein van karakter. “Er is een forse markt -zeker in Brabant- voor kleine maakbedrijven die geen grote voorraad willen opslaan. Maar uiteindelijk komen we ook overal: een boerenbedrijf die stalpoorten maakt, een onderneming waar ze met twee man stalen taatsdeuren aan het maken zijn of een grote klant die hekwerken produceert.”
Volgens Rutger krijg je klanten die je verdient. “We leveren relatief veel kleinere orders maar we laten ons niet misbruiken. Als klanten ons vragen voor kleine orders, gunnen ze ons ook vaak de grotere.”
Daarbij heeft Van Raak Staal zijn eigen Staalexpress, een servicedienst dat binnen één uur kan leveren. Het wagenpark bestaat uit eigen vrachtauto’s met kraan (waar ook mee gelost kan worden) en pick-ups met aanhangwagens speciaal voor de kleine orders. Martin: “Als een klant met een probleem zit en direct een oplossing zoekt kunnen wij die geven. We zitten dichtbij en hebben een breed assortiment in al onze vestigingen op voorraad liggen. We proberen in deze mix onderscheid te maken en innovatief te zijn. Onze eigen chauffeurs spelen daarin ook een erg belangrijke rol.”
De kracht van de medewerkers
Naast een dijk van een organisatie en in tijden dat het lastig is om aan materialen te komen, is Rutger trots op het feit dat de klant iedere dag goed wordt bediend. “Dat zit hem in de kracht van onze mensen. Onze flexibiliteit is sterk en dat hebben onze mensen overgenomen. Wij kunnen gerust op vakantie gaan want wij weten dat elk probleem goed wordt opgelost. Met de oplossingsgerichtheid maken onze mensen het onderscheid.”
En dat de Van Raak Staal-medewerkers zich verbonden voelen met het bedrijf blijkt uit hun loyaliteit. Veel werknemers werken al jaren voor de groothandel en dragen nieuwe collega’s aan. Martin: “Wij merken dat mensen bij ons werken omdat we een mensenbedrijf zijn. We betalen goed en hebben aandacht voor elkaar. Wij werken met kleine teams en doen daardoor veel samen. Geen aparte eilandjes en culturen. We zien ook dat als er vacatures zijn, bekenden en relaties aangedragen worden. Dat is een groot compliment!”
Van Raak Staal vindt de ontwikkeling van zijn werknemers erg belangrijk. Martin is bezig met het opzetten van de ‘Van Raak Academy’. “De groep is met 100 medewerkers toe aan verantwoordelijkheden. De ‘Van Raak Academy’ voldoet aan deze vraag omdat we onze mensen structureel een opleiding kunnen bieden.”
Digitaliseren en meer vestigingen
Digitalisering speelt in de maakindustrie een belangrijke rol. Veel bedrijven zetten digitalisering in om efficiënter te kunnen werken. “Wij zien automatisering en digitalisering als een belangrijke stap en gebruiken het voornamelijk als ondersteuning van de klantrelatie. Onze digitalisering zit hem in de processen en het online calculeren en bestellen. Daarbij vinden wij het wel belangrijk dat de persoonlijke noot blijft bestaan.” aldus Martin.
De komende jaren gaat Van Raak Staal zich nog verder inzetten om te groeien. “Het concept staat en het is nu vooral belangrijk om de organisatie op het gebied van logistiek, verkoopapparaat en inkoop uit te bouwen. Er is ruimte voor zelfstandige staalhandels om zich aan te sluiten en te profiteren van de gezamenlijke kracht. Dit heeft zich al bewezen bij onze vestiging in Asten.”
Herberg de Staalfederatie
Na een aantal jaar geen lid te zijn geweest van de Staalfederatie vroeg Van Raak Staal begin 2021 opnieuw het lidmaatschap aan. Martin: “Lid zijn van Koninklijke Staalfederatie biedt een aantal voordelen, zo maken wij graag gebruik van de herbergiersfunctie. Het is goed om met soortgenoten contact te hebben, zeker in deze gekke tijden. Al is het alleen maar om te weten wat er speelt bij anderen en hoe zij daarmee omgaan. De staalhandel is een traditionele handel die niet vooroploopt. Het delen van kennis is dan ook erg nuttig, bijvoorbeeld over de nieuwe ontwikkelingen.”
Benieuwd naar Van Raak Staal, bekijk de website. Ook als lidbedrijf van de Koninklijke Staalfederatie in de spotlight? Neem contact met ons op.